نور پردازی ساختمان

روشنایی مناسب می تواند بر افزایش جذابیت محیطو همینطور سبب تاثیر مفید آن در صحنه یا تصویر گردد  و نشان از کاربری و میزان زیبایی را به شدت افزایش دهد.نورپردازی ساختمان ها به دو بخش نورپردازی داخلی و نورپردازی خارجی بنا تقسیم می شود . یکی از اصول نورپردازی ،روشنایی و رنگ هماهنگ با نوع کاربری یا موضوع آن است که در کاربرد های متفاوتی مانند نمایشگاهی ،مراکز پزشکی ،آثار قدیمی ،آپارتمان های مسکونی ،مراکز تجاری و تفریحی استفاده می شود .
نورپردازی داخلی ساختمان ها با استفاده از تجهیزات نوری تامین میشود یکی از بحث های دکوراسیون داخلی مکان به حساب می آید .همانطور که میدانید چشمهای بیننده قادر به تشخیص زیبایی هستند بنابراین با نورپردازی نمای خارجی ساختمان این فرصت در اختیار مالکان قرار می گیرد تا زیبایی پروژه خود را شب هنگام نیز در معرض دید قرار دهند.

بر خلاف تصور اکثر مردم که یک معمار ساده یا یک متخصص برق می تواند طراحی نورپردازی یک بنا را به عهده بگیرد ، نورپردازی بنا نیاز به متخصصی به نام معمار نور دارد. معمار نور کسی است که آشنایی کامل با اصول معماری و طراحی نما ، منابع نوری رایج و مناسب برای نورپردازی ، روانشناسی رنگ نور ، مخاطب شناسی و اصول ابتدایی جامعه شناسی ،اصول اولیه انتقال انرژی،خیرگی و اصول رفع خیرگی داشته باشد. معمار نور با استفاده از این ابزارها می تواند برخلاف یک معمار و یا یک طراح نورپردازی دو نمای مناسب و متناسب برای شب و روز نما ارائه دهد که تناسب بین نمای روز و شب ، عدم ایجاد خیرگی در شب ، عدم اعمال نازیبایی در روز ، در برداشتن مفاهیم معماری در روز و شب ، کاهش هزینه های اولیه ، کاهش هزینه های ثانویه ، کاهش مصرف انرژی در نورپردازی ، کاهش نیاز به روشنایی مصنوعی داخلی در طول روز و …… را در برداشته باشد .با روش و شیوه خاصی که در نورپردازی نمای هر بنایی اختصاص داده می شود ،شخصیت منحصر به فردی برای آن تعریف شده و مسلما با استفاده از سیستمهای جدید نورپردازی هوشمند و مدرن ،این ویژگی بارزتر خواهد شد.لذا می بایست گفت که : معماری نور هنر طراحی نما متناسب با اصول طراحی نورپردازی است. از سوی دیگر در پروژه های محوطه سازی نور یکی از ابزارهای غیر قابل تفکیک است که بسیار مورد توجه طراحان و معماران قرار دارد و نورپردازی داخلی تاثیر قابل ملاحظه ای بر بهبود کاربری دارد .

از لحاظ شدت نور دو نوع نورپردازی وجود دارد :

  • نورپردازی سخت :در آن از نورهای شدید استفاده می شود. برای مثال در طبیعت ، آفتاب ظهر نور سخت ایجاد می کند. در نورپردازی سخت ، سایه ها کاملا مشخص و تند هستند و بافت ها و کناره های تیز ایجاد می شود.
  • نورپردازی نرم : در نورپردازی نرم ، روشنایی ها بیشتر پخش می شوند و شدت نور به نسبت نورپردازی سخت کمتر و ملایم تر است. برای مثال تصویر آسمان ابری است. در این نورپردازی ، خطوط و بافت ها کمی نرم ، پخش کردن نور بیشتر و تضاد ملایم تری بین نور و سایه وجود دارد.

منبع نور
منبعی که نور را تولید می کند. ممکن است فیلم ساز نخواهد از یک منبع نور مصنوعی استفاده کند و نور طبیعی که در محیط وجود دارد را مناسب بداند و تنها با کمی تغییر در شدت و ضعف و یا سمت و سوی آن ، از طریق فیلتر های نوری یا موانعی که بر سر راه نور ایجاد می کند ، نور مورد نیازش را تامین کند ( این کار در فیلم های مستند بیشتر مرسوم است ). همچنین فیلم ساز می تواند برای رسیدن به نور مورد نظرش در صحنه ، از انواع پروژکتورها و نورپرداز ها استفاده کند.

نورپردازی داخلی

رنگ نور
کارگردان هایی که می خواهند بر نورپردازی کنترل داشته باشند ، با نور تا حد امکان سفید خالص کار می کنند. فیلم سازها با استفاده از فیلترهایی که در جلو منبع نور قرار می دهند ، می توانند نور را به هر رنگی که می خواهند در بیاورند. برای مثال ، برای القای نور شمع به ته رنگی نارنجی نیاز است و یا برای القای رنگ شب به آبی متمایل به ارغوانی. رنگ نور بسیار مهم است و تاثیرگذار. با به کار بردن رنگ مناسب در نور می توان به خلق فضا بسیار کمک کرد ، مانند آنچه در مثال نور شمع و نور شب گفته شد.

ما عادت کرده ایم که به نور محیط هر روزه خود بی توجه باشیم ، از این رو نورپردازی فیلم هم می تواند به سادگی برایمان عادی شود و حتی بدتر بی اهمیت جلوه کند ، با این حال ظاهر یک نما و حس نهفته در آن ، با ویژگی هایی که نور صحنه از آن برخوردار است می تواند کنترل شود. فیلم ساز به طرق مختلف می تواند با دستکاری این عوامل و با ترکیب آنها به تجربه بیننده شکل بدهد.

پس از آنکه نورپردازی هر صحنه کامل شد ، باید مراقب بود که نور برای دوربین کافی باشد. در این مرحله مدیر فیلم برداری با نورسنج ، مقدار نور تابانده شده به صحنه و مقدار نوری را که توسط اجسام ، به ویژه اجسام براق بازتابیده می شود را اندازه می گیرد و با استفاده از آن ، ابزار لازم برای فیلم برداری از آن صحنه را فراهم می کند.

جهت
جهت نورپردازی ، بر مسیری اشاره می کند که نور به شی ء می تابد. این مسیرها عبارت اند از :

فیبر نوری

فیبر در نور پردازی

نور جلویی : نوری که از رو به رو به سوژه می تابد.
نور پشتی : این نور از پشت موضوعی که قرار است فیلم برداری شود به آن می تابد و می تواند در زوایای مختلف از پشت بتابد برای مثال مستقیم ، از بالا ، از پهلو و … . نور پشتی اگر همراه دیگر نورها نباشد اثری ضد نور دارد و سوژه را تاریک و تیره می کند. همچنین این نور کمک می کند خطوط مرزی مشخص شوند و سوژه از پس زمینه جدا شود.

عموما نورپردازی ساختمان به دو بخش نورپردازی بخشهای بیرونی و نورپردازی داخلی تقسیم میشود

انواع نورپردازی

  1. هوشمند سازی نور
  2. روشنایی و نورپردازی فضای سبز، پارک ها و پل
  3. اجرای نورپردازی محوطه باز
  4. نورپردازی داخلی ، تلفیق نور و دکوراسیون داخلی
  5. مشاوره ، طراحی و اجرای نورپردازی حرفه ای نما – فضای داخلی خارجی
  6. پروژکتورهای پرقدرت LED و نئون فلکس(نئون پلاستیک – نئون فلکسی) ۱۶ میلیون رنگ چراغ زیرآبی ، چراغ ضد آب ، چراغ دفنی ، چراغ سقفی ، پروژکتور ، چراغ دکوراتیو
  7. سیستمهای هوشمند مدیریت نورپردازی در آسمان

نورپردازی ساختمان بخش بسیار مهمی از طراحی نما است چراکه تمام آنچه در نیمی از زمان (شب) دیده میشود می باشد